Siri
    Jag går lärling måleri och går 3dagar i veckan på företag måste jag gå apl i 5 veckor eller räcker det med 3dagar i veckan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Siri,

    du måste följa det upplägget som din gymnasieskola har för dig. I annat fall riskerar du att inte uppnå kraven för gymnasieexamen.
    Har du några funderar/förslag på upplägget med praktiken - ta det med personal på din gymnasieskola.

    Det kan finnas vissa undantag från reglerna som rektor på din gymnasieskola kan besluta om. Du kan ha FÖRSLAG på hur du vill ändra tider/villkor för din praktik, men du kan inte själv bestämma. Det kan inte vi här på Fråga SYV bestämma heller. Om inte rektor på din gymnasieskola beviljar ändringar, då måste du "köra" så som det på förhand är bestämt.
    Vi avråder från att utebli från praktiken, utan att man fick det beviljat av rektor.
    Prata med din handledare och med klasslärare/mentor.

    Hälsningar och lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare