Amanda

    Hej, jag går åk 1 på gymnasiet (samhälle), häromdagen fick jag ett brev om att jag fått F varning i idrott. Jag har misslyckats på 2 prov men också haft 2 olika lärare, min första var inte den bästa. Alla inlämningar jag gjort har lämnats in i god tid och jag har även fått betyget C på alla. Jag har varit med på nästan alla lektioner förutom om jag varit sjuk, och då har man vart tvungen att göra en inlämningsuppgift på det resten av klassen gjorde på lektionen. Måste jag klara alla olika delar idrottsämnet för att bli godkänd och få i alla fall ett E i slutbetyg?

    Min lärare har vetat om att jag haft F varning sen mitt utvecklingssamtal i februari, men har inte sagt nått till mig eller mina föräldrar. Har inte lärare ansvar att förvarna mig i god tid så att jag har möjligheten till att jobba upp till godkänt betyg? Jag har ett omprov 10/5 men om jag inte klarar det så sa hon att jag kommer få F.

    Jag vet inte vad jag ska göra, och min lärare säger att jag kommer få F på grund av 2 prov. Spelar det ingen roll att jag gjort bra ifrån mig på allt annat, räknas det inte in i betyget? Och att prata med läraren är inget alternativ. Hur kan jag gå tillväga?

    Mvh Amanda

    • Daniel : Prata med din klasslärare/mentor och du kan också prata med rektorn. Men annars så är det Läraren som har kompetens att sätta betyg; det är svårt att "vinna" mot en lärare, för det är hen som har utbildning, erfarenhet, och även "makt". Så, det är i 99.99% av fallen bättre att försöka göra som läraren säger, och så blir det det betyget som läraren sätter. Med F i idrott och hälsa 1 kan du fortfarande få ut Examensbevis.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! Betyg är det lärare som har kompetens att sätta & inte SYV, men det är rektor som är ytterst ansvarig så prata gärna med rektorn på din skola.

    Mvh