Celeste
    Jag går andra året på samhällsvetenskapliga programet i gymnasiet och jag känner inte för att fortsätta plugga vidare eftersom jag är väldigt skoltrött. Jag vet att samhällsvetenskap är ett högskoleförberedande program men kan man få jobb utan att fortsätta plugga? Och om jag nu är tvungen till att plugga vidare, måste jag då söka till något inom samhällskategorin eller kan jag söka till vad som helst, som tex bageri och konditori eller tursim och resor? Och måste det vara på en högskola eller går det lika bra med en yrkeshögskola eller yrkesutbildning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Celeste,

    kika gärna på gymnasiekompetensyrken >> där vi ger många exempel på vilka jobb man kan få direkt efter gymnasiet, även om man ej har lärt sig ngt. yrke. Det är Konkurrens om de jobben, därför att "vem som helst" - missförstå mig rätt :) - kan få ett sådant jobb.

    Däremot om man är utbildad Kock<<, så kan man lätt få jobb, för att "vem som helst" kan inte göra det jobbet. Detsamma gäller yrkesförare - t.ex bussförare... man måste ju ha Busskörkort ... dvs "vem som helst" konkurrerar inte om det jobbet.

    Att skaffa sig Yrkesutbildning efter gymnasiet, när man på gymnasiet inte har skaffat sig ngt. yrke /grundkunskaper och färdigheter i det yrket/ kan bli svårt. Detta pga komvux prioriterar "kortutbildade", dvs personer utan gymnasiekompetens, som endast har Grundskolekompetens. Man får givetvis söka till komvux, men chansen att få läsa på komvux till Undersköterska, Bagare<<, Konditor<< eller Administratör<< eller Hotell/turism eller ngt. annat yrke, om man redan har gymnasiekompetens "i bagaget" - är liten.

    På yrkeshögskola finns det en del yrkesutbildningar - ex. kan man läsa för att bli Bank- och försäkringsrådgivare, Tandsköterska<< eller Vårdadministratör<< (med.sekreterare<<) och ibland krävs det att man redan är Undersköterska, för att t.ex läsa till Specialistundersköterska, men det finns också många yh där man endast behöver ha betyg i "allmänna kurser" som svenska, engelska och matematik. Konkurrens är dock hård om platser på de utbildningar, för att det är "vem som helst" som kan söka - både de som har ett yrke med sig från gymnasiet, och de som ej har det - alla är behöriga att söka... och det blir ofta fler än 10 behöriga sökande till varje utbildningsplats. Då gäller det att ha höga betyg + genomgå med goda resultat antagningstester och intervjuer.

    Kika gärna på www.yhguiden.se - för att se vad som finns inom yrkeshögskola.

    Ang. högskola/universitet - så finns det tusentals utbildningar - www.studera.nu och www.antagning.se - det finns både kurser och program. Programmen är ofta långa... minst 2 år... ofta 3 år och längre. Om det finns eller ej finns jobb efter en högskoleutbildning, bryr sig högskoleutbidning inte om. Man får läsa "på vinst och förlust" - och ta risken att efter utbildningen bli arbetslös. På det sättet är yrkeshögskola bättre - för att en yh-utbildning får endast starta om bedömning görs att det kommer att finnas jobb<< efter utbildningen.

    Du kan lägga in en ansökan till åk1 till hösten på ett yrkesprogram - t.ex Restaurang/livsmedel - inriktning Bagare/konditor<< - och du kan bestämma dig sen, strax efter midsommar (om du får plats i åk1 - om du vill byta eller stanna på din nuvarande utbildning). Att du söker om till åk1, påverkar inte dina nuvarande studier.
    Om du kommer in i åk1 på ett yrkesprogram med många godkända betyg från åk1 och 2 på ett högskoleförberedande program, blir det kanske möjligt att klara av yrkesprogrammet på 2 år (på så sätt "förlorar" du bara ett år). Då får alltså på sammanlagt 4 år på gymnasiet även ett yrke<< med dig ut i livet... vilket jag personligen tycker är jättebra. :)

    Det kan inte helt uteslutas att du skulle ev.kunna hoppa in i åk1 på ett yrkesprogram nu... chansen är inte stor men den finns. Speciellt om det är Lärlingsutbildning, där man läser yrkeskurser på en arbetsplats. Om du berättar i vilken del av Sverige du bor och vilket Yrke du har tänkt dig - /i din fråga skriver du några exempel... men du får gärna svara - vilket yrke är ditt favorit yrke just nu../ - då kan vi undersöka saken, om det ev. kan finnas möjlighet för dig att hoppa in i en pågående gymnasial yrkesutbildning i åk1. I så fall byter du från din utbildning till den nya utbildningen.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA