roan

    Jag är snart klar med mitt första år på gymnasiet och jag går Naturvetenskapliga programmet, jag har redan märkt att jag måste läsa upp mina betyg. Efter gymnasiet vill jag studera på universitet dock så har programmet jag vill gå på en hög antagningspoäng och det krävs A i nästan alla ämnen. Problemet är att jag har tre kurser som jag måste höja betyget i. Svenska 1, Franska 3 och matte 1c. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har hört att man måste läsa om hela kurserna från början till slut efter trean, det vill säga att man studera på komvux. Jag undrade bara om det finns något annat sätt att göra det på. Kanske att skriva ett omprov på hela matte kursen? Eller skriva prov under sommaren? Tacksam för svar.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    läs gärna information på https://www.fragasyv.se/info/provning

    Under tiden på gymnasiet kan eleven läsa om eller göra prövningar i kurser i vilka hen fick F. Alla andra betyg kan man försöka höja - efter gymnasiet. Komvux brukar inte ta in för "omläsning" pga resursbrist. Den realistiska möjligheten är - prövningar och när du inte längre är elev på gymnasiet, kommer du få möjlighet att leta var du kan anmäla dig till prövning i alla de olika svenska kommuner (behöver inte vara där du bor eller är folkbokförd i).

    Liselotte