Elina
    Hej, jag funderar på att gå ett utbytesår i USA på ett High school där. Jag tänkte åka i 1an eller 2an. Dem flesta säger att man behöver gå om de år som man hoppar över. Men jag undrar om man kan tenta av en hel årskurs så jag kan gå med dem i min ålder. Jag vet att man kan tenta av engelskan. Och jag kommer ju åndå läsa flera ämnen i USA så då borde jag ju kunna tenta av dem också. Jag har det också lätt att lära mig saker snabbt.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elina,

    det är mycket bra att du lär dig saker snabbt.

    Tyvärr är det så att det Saknas ngt generellt upplägg för hur man "tentar av ett år" på gymnasiet.

    Det är inte heller elevens rättighet att göra det på så sätt som du önskar.

    I och för sig så har man rätt, när man inte är elev på gymnasiet, att anmäla sig till Prövningar>> i olika gymnasiala kurser. Man förbereder sig genom självstudier eller studier med en privat lärare som man själv bekostar eller skaffar sig kunskaper på vilket sätt man vill och gör sedan skriflig och muntlig tenta i varje kurs. På ett år läser man på gymnasiet i genomsnitt 10 kurser. Dagens kostnad för en prövning är 500 kr. Det kommer alltså att kosta 5000 kr., om inte prövningsavgift höjs.
    Sedan tillkommer det svårigheter i att hitta var och när man kan göra prövning. Man får leta själv, anmäla sig till varje kurs separat och det tar några månader att genomföra prövningar, även om man redan har kunskaper. Man måste göra den skriftliga delen först och om ca 2 veckor den muntliga delen. Det finns inga garantier på att få ett godkänt betyg. Vad man måste kunna i varje kurs får man också ta reda på - på egen hand. Det är alltså, väldigt omständigt; kostsamt och på ren svenska "bökigt". Och det tar också tid. Prövningar genomförs under läsåret, inte på sommaren. Teoretiskt sett är det inte omöjigt men man vinner inget på det - utan eleven och föräldrarna får jobba hårt för att få ihop det och det finns inga garantier på att lyckas. Vi känner inte till någon elev... eller något exempel på att någon elev har lyckats göra så som du önskar.

    Däremot om man läser på en Svensk gymnasieskola utomlands, kan man ta med sig de betygen och på så sätt behöver inte "förlora" ett år.

    Tyvärr finns inte någon svensk gymnasieskola i USA. Var svenska gymnasieskolor finns kan du se här>>.

    En annan Teoretisk möjlighet skulle vara att samtidigt som du är i USA och läser på High School där att du samtidigt läser på distans på Korrespondendensgymnasiet>>

    Konkurrensen till Korr är stor då många elever vill läsa på distans. På Korr har de också några obligatoriska träffar, så det blir svårt att åka från USA till Torsås till de obligatoriska träffarna. Dessutom är studier på Korr på heltid. Hur man ska hinna läsa "dubbelt upp" - har jag svårt att föreställa mig.

    Det som är det "vanliga" vid utlandsstudier på gymnasiet /i fall man ej läser på en svensk gymnasieskola/ är att eleven söker till gymnasiet efter åk nio och läser första året. Läser sedan ett år utomlands. Återvänder till Sverige och läser åk2 och 3 på sin "gamla gymnasieskola". Och blir klar med gymnasiet ett år senare än elevens jämnåriga.

    Man kan givetvis läsa ett år utomlands direkt efter åk nio. Och sedan läser man 3 år på den svenska gymnasieskolan, som "vanligt" i så fall.

    Ännu ett alternativ är att läsa hela gymnasiet utomlands. Då får man sin fullständiga gymnasiekompetens utomlands.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    L. :)

    Liselotte
    Amanda SYV

    Hej Elina,

    Vad roligt att du är intresserad av att prova på livet som High School student. Det är svårt att svara på i vilken utsträckning du kommer kunna tillgodoräkna dina utlandsstuder när du kommer hem till Svergie då det varierar från skola till skola. Mitt tips är att du hör med din nuvarande gymnasieskola exakt vad som gäller.

    Det är som sagt superkul att du är intresserad av att prova på livet som High School student utomlands. Vi på STS erbjuder utybytesår i 18 olika länder. Ett år på High School utomlands ger dig möjligheten att lära dig extremt mycket, både om dig själv och om landet du lever i. Du får dessutom chansen att lära dig ett nytt språk och att skapa vänner om minnen för livet:)

    Gå gärna in och läs mer på vår hemsida för mer information.

    Hör av dig så lovar jag att göra allt jag kan för att besvara alla dina frågor och funderingar!

    Varma hälsningar,

    Amanda, program specialist STS Student Travel schools

    [email protected]