Elev

    Hej Jag studerar på komvux och vill bli en tandsköterska men har ingen aning vad måste jag läsa för att bli helt klart med gymnasienivå. Måste man göra en avslutande prov för att kunna ansöka till yrkeshögskola ? Jag läste redan religion 1, historia 1b, samhälle 1b, matte 1a, Jag kommer att börja läsa sva 1, engelska 5, naturkunskap 1a1 och matte 2b. Sedan ska jag ha behörigt till tandsköterska? MVH

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ziba,

    yrkeshögskoleutbildningar till Tandsköterska brukar för särskild behörighet kräva Svenska2 eller SAS2, svenska som andraspårk 2, alltså.
    För behörighet till yrkeshögskola ska man ha "gymnasiekompetens", men vad det är - finns det många olika definitioner på... och yrkeshögskola kan även ta in Obehöriga; så mitt råd till dig blir att när du är klar med SAS, svenska som andraspråk 2 - sök till yh-tandsköterska; men fortsätt också samtidigt söka kurser på komvux - mot examensbevis.
    Gör planering med syv på komvux mot examensbevis;
    och Lycka till!
    Mvh
    ANNA

    • Elev : Hej igen och tack för att du svarar. Jag har en annan fråga och det gäller om examensbevis vad är det egentligen? Kan man inte börja högskolan eller yrkeshögskolan utan examensbevis ? Får jag söka jobb som tandsköterska utan att fortsätta läsa andra kurser alltså räcker det med bas svenska som andra språk 2?
    • Anna :

      Examensbevis är ett dokument som bekräftar att man uppnått viss nivå på sina kunskaper. Till högskola/universitet behöver man examensbevis, som regel (kan finnas Undantag). ... Om du utan examensbevis kommer in på yrkeshögskoleutbildning till Tandsköterska, kan du få jobb efter yh-tandsköterska, utan examensbevis från Gymnasiet för att du kommer att ha Yrkeshögskole-examen som Tandsköterska.

    • Anna : Varför jag råder dig läsa mot examensbevis? Det är svårt att komma in på tandsköterske-utbildningen (de kan ha 600 sökande till 32 platser; konkurrensen är hård) - därför är det inte bra om du slutar läsa gymnasiala kurser och sitter och väntar på Antagningsbesked; om du inte kommer in på tandsköterske-utbildningen första gång du söker ska du fortsätta läsa mer på gymnasial nivå; det kan hända att du behöver söka många ggr och det finns ingen garanti på att få plats på utbildningen, oavsett hur många gånger man söker.