Alex

    När jag går ut gymnasiet kommer jag att ha matte 1a och matte 2, engelska 5 och 6, och svenska 3, och sammhällskunskap 1a mm. Det enda som fattas är matte 3 och det kommer jag att gå i komvux för att plugga upp till. Jag vill plugga på högskola fastighetsekonomi programmet. Räcke rdet at jag har grundläggande behörighet plus dom ämnena åvan till att ansöka. Och måste jag göra högskoleprovet för att komma in eller räcker det bara med att ha dom ämnena och examen från gymnasiet for att komma in. Ps jag går i IN

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,
    det kan finnas fastighetsekonomi-utbildningar på flera olika lärosäten: högskolor och universitet och behörighetskraven (särskild behörighet) behöver inte vara identiska, även om utbildningarna har samma namn; se därför vad som står att det krävs på just den utbildningen som du i första hand är intresserad av.
    Det brukar till fastighetsekonomi-utbildningar på högskolenivå krävas - för Särskild behörighet - godkända betyg i matematik 3 och i Samhällskunskap 1b. Om du går på ett yrkesprogram så läser du troligtvis ej samhällskunskap 1a2, utan endast 1a1; och om din högskoleutb. kräver samhällsk.1b och du har godkänt betyg i samhällsk.1a1 behöver du i så fall komplettera med samhällskunskap 1a2, också.
    Du behöver under alla omständigheter få ut EXAMENSBEVIS; du behöver, för Grundläggande behörighet, ha godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6. Om du får allt detta och kompletterar efter gymnasiet för särskild behörighet, kommer du bli behörig och konkurrerar om utbildningsplats.
    Vill du få ännu en chans att komma in, kan du göra högskoleprover; i så fall konkurrerar du även i HP-urvalsgruppen, alltså får ännu en chans att komma in.
    *****
    Du kan även kika på yrkeshögskoleutbildningar:
    påhlmans-handelsinstitut/entreprenadupphandlare-bygg-och-mark-phi-eskilstuna
    Fastighetsakademin/fastighetsforvaltare-vastrafrolunda
    utbildning/nackademin/aarbetsledare-bygg-och-anlaggning-visby
    yhguiden.se/utbildning/edugrade/projektledare-bredband
    nackademin/energiingenjor-nackademin-stockholm
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/ekonomi-och-redovisningskonsult
    Vänligen
    ANNA