Moa
    Jag undrar om man måste göra det nationella provet i moderna språk i gymnasiet? Alltså MÅSTE man göra provet för att bli godkänd i kursen? I och med att det inte är obligatoriskt för lärare att ha provet så borde det inte vara frivilligt för eleverna att göra provet? I mitt fall så vill rektorn att vi ska göra provet.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Moa!

    Enligt Skolverket så har rektor rätt att bestämma om väldigt mycket på skolan.

    Om rektor bestämmer att skola använder sig av det Nationella provet, så är det obligatoriskt för alla elever att delta.

    Vi känner till exempel från förra året när elever inte deltog i det nationella provet och inte i omrpovet (som var till för de elever som var sjuka på provdagen) och då fick de eleverna F i betyg på hela kursen.

    Om rektor på din skola betämde att provet är obligatoriskt, då är det så.

    De Nationella provens avsikt är att medverka till likvärdigare, rättvisare bedömning. Det förbereder också till eftergymnasiala studier där allt hänger på slutprovet. på högskoleutbildningar är det ofta så att man får läsa "hur man vill under terminen" (ingen kollar närvaro och kontrollerar att man gör sina uppgifter), men sedan kommer tentorna i slutet av terminen. Hela kursen på högskolan kan "hänga på" ett enda prov. Riktigt så "illa " :) är det inte på gymnasiet. Man kan få godkänt betyg på kursen, även om man får F på slutprovet.

    Det finns mycket som är bra med de nationella proverna. De kom till av en bra anledning. Vi rekommenderar att man deltar i proven.

    Jag hoppas mitt svar förklarar en del och önskar dig lycka till!

    L. :)

    Liselotte