Malak

    Hejsan! Det är så att jag har alltid haft svårt med engelskan. Jag är färdigt utbildad från YH. Men jag vill få g i eng5 så att jag kan söka högre utbildningar. I nuläge så klarar jag mig i tal samt lite skrift/ förståelse. Jag har även läste eng5 på komvux typ 2 gånger och jag klarar allt bra men när det kommer till NP så misslyckas jag alltid, NP är som ett hinder för mig. Måste man göra NP? Finns det inte ett annat sätt där man kan få g utan att göra NP?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    för högskolebehörighet behöver man godkända betyg i Engelska 5 och i Engelska 6.

    Det räcker, alltså, inte med eng 5. Tyvärr! :(
    Jag säger inte att du ska ge upp försöken att få godkänt betyg i eng 5, men jag tycker det är viktigt att du vet att du med endast eng 5 ej ska kunna komma in på högskola/universitet.

    Och då är frågan - vad ska du använda godkänt betyg i eng 5 till?

    Det är dock alltid bra att kunna mer engelska, oavsett vad man gör - jobbar, läser, söker jobb eller reser utomlands.... alltid kan man ha nytta av sina kunskaper i engelska. Därför tycker jag du ska försöka lära dig så mycket engelska du kan, men att just kämpa jättemycket för godkänt betyg i eng 5 kanske det inte kommer att ge dig ngt., inte egentligen...

    Ang. Nationella provet
    Det är läraren i kursen som måste svara på din fråga.
    Allmänt gäller det att det är LÄRAREN SOM SÄTTER BETYG.
    På gymnasieskolor är det så att Rektor på skolan bestämmer om hela skolan deltar i NP och då blir det obligatoriskt för alla elever på skolan att delta i NP.
    På komvux kan det vara lite "olika"... ofta skrivet man NP, men inte alltid.
    Om läraren anser att du har uppnått kunskapskraven i kursen, kan läraren även med F i NP eller utan att du har skrivt NP sätta E betyg på dig; det kan inte någon förbjuda läraren att göra, förutom rektorn. Rektorn kan bestämma att NP är obligatoriskt att skriva. Sedan kan läraren ändå sätta godkänt betyg, även om det blir F på NP.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Aha, ok!
    • : Jo, jag vill ju läsa eng 6 också. Jag har hittat några utbildningar som bara kväver efter eng 5. Men tanken är att läsa eng 6 och inte bara 5. Men vilken komvux skulle du rekommendera? Jag bor i Göteborg. Tack
    • Anna : Komvux är det Kommunal Vuxenutbildningen i den kommunen där man är folkbokförd. Komvux i någon annan kommun kommer inte ta emot dig pga de ej får statsbidrag för att ge dig undervisning; de kommer fråga Göteborg om Gbg är beredd att betala "interkommunal ersättning" och jag tror det blir ett Nej som svar på den frågan: det finns nämligen inte någon anledning för Gbg att betala till en annan kommun för kurser som de själva erbjuder. Det är därför så att du är i princip "låst" till Vuxenutbildningen i Göteborg. Vux i Gbg köper utbildningsplatser på ett antal olika skolor, som t.ex Lernia, Vuxenskolan, Folkuniversitetet... oavsett vilken skola man läser på är det ändå Exakt samma kurs. Jag skulle välja den skola som ligger närmare till din bostad eller till din arbetsplats, om sådan möjlighet finns; annars så får man plats där det finns plats, och kanske måste åka långt,... tyvärr. :(
    • Anna : Det finns inga utbildningar på högskolenivå i Sverige som ej kräver engelska 6 godkänt betyg, därför att det ingår i Grundläggande behörighet. Om du hittade någon utb., som endast kräver eng 5, måste det vara på ngt. annat ställe än högskola/universitet.
    • : ok, tack så mycket för hjälpen!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    Läs alla kommentarer