Amanda
    Hej!

    Läser andra året på Naturbruksprogrammet inriktning Djur - profil hund. Har än så länge godkänt i alla ämnen förutom kursen Djuren i naturbruket. Kommer jag inte kunna få en fullständig gymnasieexamen om jag inte har godkänt i den kursen?

    Det är för sent att ändra på betyget. Men vill veta vad som ''händer'' ändå så man inte står där sen på studentdagen och bara ''jaha jag fick visst ingen fullständig gymnasieexamen''.

    Hittade följande info ''För en yrkesexamen ska du ha läst 2 500 poäng varav 2 250 ska vara godkända. Du ska ha godkänt i svenska 1, eller svenska som andraspråk 1, engelska 5 och matematik 1. Ett krav är också att du har godkänt i 400 poäng av de programgemensamma ämnena och ett godkänt gymnasiearbete.''.

    Men ni får gärna förklara för mig då jag känner mig väldigt olycklig, besvärad och förvirrad över att jag inte förstår allt. Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!

    Tråkigt att du inte blir godkänd i en kurs! :(

    Dock goda nyheter är att du med F i den kursen kommer ändå att uppnå kraven för yrkesexamen.

    Du hittade bra (rätt) info själv. Vad de programgemensamma ämnen på Naturbruksprogrammet är kan du se i programplanen för Naturbruksprogrammet och den kursen som du nämner i din fråga tillhör inte de kurserna, så du får ha F i den och ändå uppfyller du kraven för gymnasieexamen.

    Även om du skulle missa uppfylla alla krav, kan du efter gymnasiet komplettera på komvux och få Examensbevis från komvux. Det skriver jag för att du inte ska bli allt för ledsen.

    Och även de elever som ej uppfyller kraven för examen, får "ta studenten": de springer ut med gymnasiemössor och får sina betyg i ett kuvert, precis som alla andra. Det som är skillnaden att du, formellt sett, inte blir behörig till eftergymnasiala utbildningar - men det går, som sagt, att ändra på det, genom att läsa en kurs å komvux (och det behöver inte nödvändigtvis vara samma kurs som du fick F i på gymnasiet). Du kan på komvux läsa en annan kurs och få Examensbevis från komvux.

    En annan möjlighet för dig är att innan du tar studenten, försöka få godkänt betyg i den kursen, som du nu får F i. Detta kan man göra på olika sätt: genom Prövning eller genom att gå om kursen. Om du vill försöka få godkänt betyg i åk3, innan studenten, prata med SYV på din skola och be att skola ger dig den möjligheten.

    Jag undrar vad du tänkte göra efter gymnasiet? Har du kanske planer på att söka vidare till en yrkeshögskola? Goda nyheter är att man kan komma in på yrkeshögskola utan fullständiga gymnasiebetyg. Det är givetvis bättre att bli behörig men blir man inte det och hittar intressanta yrkeshögskoleutbildningar, bör man söka och hålla tummarna!

    Jag hoppas mitt svar hjälper dig att förstå hur det hela "hänger ihop" och du är alltid välkommen att höra av dig igen, om du kommer på flera frågor! :)

    ANNA

    • : Hej!
    • : Tack för så snabbt svar. Jag går på Realgymnaiet och så här står det där https://realgymnasiet.se/utbildningar/hund/programplan-och-individuella-val-6/ då är alla dessa: Biologi 1 100 p Entreprenörskap 100 p Naturbruk 200 p Djurhållning 100 p Djuren i naturbruket 100 p Djurens biologi 100 p kurserna som ingår i naturbruksprogrammet. Så vilket stämmer egentligen?
    • Julia : Att kurserna ingår i NB på en viss skola betyder inte att alla de är av Skolverket erkända som PROGRAMGEMENSAMMA ÄMNEN. Skolverkets programplan är generell & gäller för alla skolor. Info på en viss skolans hemsida är den varianten som just den skola valde att "köra" inom de möjligheter som finns.
    • Julia : Vår bedömning är, alltså, att du med F i kursen "Djuren i Naturbruk" kommer att uppfylla kraven för Examensbevis. Men givetvis är det fördelaktigt för dig om du kan läsa upp till ett godkänt betyg - t.ex göra prövning i den under åk3 och få ett godkänt betyg (E eller högre) in i ditt Examensbevis.
    Läs alla kommentarer