Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    elever som gick ut gymnasiet i Sverige år 2013 och tidigare läste mot ett Slutbetyg;
    Från avgång år 2014 - läser gymnasieelever mot examensbevis. Vilket år gick du ut gymnasiet?

    De som fick ett Slutbetyg - kan inte få ut examensbevis eller ett nytt slutbetyg. Har du ett slutbetyg men saknar godkända betyg i Matematik B, Naturkunskap B och/eller Samhällskunskap A - då måste du skaffa dig godkända betyg i de nya (motsvarande) kurser som är Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b.
    ****
    Jag råder dig ta dina betyg till Studie- och yrkesvägledare på komvux. Ställ följande frågor: - Har jag behörighet till att söka till sjuksköterskeprogrammet?
    _ om inte: vad behöver jag läsa för att bli behörig att söka till ssk-programmet?

    Vänligen
    Julia

    • : År 2014-2017 gick jag ut från gymnasiet så vad tycker du måste jag skaffa examen ?
    • Milla : Se vad som står överst på det pappret du fick när du slutade på gymnasiet- jag gissar på Studiebevis. I så Fall måste du på komvux läsa mot examensbevis Eller på folkhögskola mot Omdöme om grundläggande behörighet och för särskild behörighet behöver du ha godkända betyg i naturkunskap 2, matematik 2 och samhällskunskap 1b.
    • : Det står gymnasieintyg på pappret
    • Milla : Eftersom du inte har examensbevis/ boka tid med Syv på komvux. Eller sök till allmän kurs på en folkhögskola.
    Läs alla kommentarer