Sayed
    Jag vill söka ett program som krävs fysik1 men jag har läst fysik 2. Nu undrar jag måste jag lägga båda fysik 1 och 2an i min examen beviset, för att kunna söka programmet eller det räcker att ha läst och ha utan för examensbeviset och lägger upp på antagning.se

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sayed,

    utan Examensbevis kommer du att sakna Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Om fysik 1a måste vara med i ditt examensbevis - eller inte - beror på vilken "inriktning" examensbeviset har. Prata med syv på den skola där du läser.

    Om det är naturvetenskaplig eller teknisk inriktning - då är Fysik 1a en OBLIGATORISK kurs och måste finnas med i ditt examensbevis.
    Om du nu har godkänt betyg i fysik 2, då kan du troligtvis göra Prövning i fysik 1a och få godkänt betyg Ett annat alternativ är att rektor kanske kan sätta "rektors betyg", som tyvärr inte får vara högre än endast godkänt, dvs E-betyg.
    Vilket betyg har du i fysik 2?

    Prata med syv och med rektor på den skolan du läser på.

    Hälsningar
    Peter syv