Erika
    Hej!
    Jag funderar på att läsa grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem (idrott och hälsa som ämne). Dock behöver man Naturkunskap 1b för att vara behörig. Jag läste teknikprogrammet så har godkänt i teknik 1, fysik 1 och 2,kemi 1 samt alla fem mattekurser.

    Går det inte att komma in om jag inte läser upp naturkunskap då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erika,
    ersättningsregeln säger att i fall man har godkända betyg i fysik 1b, kemi 1 och biologi 1 så motsvarar det godkänt betyg i naturkunskap 2. Och nk2 är en högre/överliggande/svårare kurs än nk1b.

    Lycka till med dina framtida studier och med din lärarkarriär!

    Bästa hälsningar

    Julia syv

    • : Om jag inte har läst biologi 1, dvs inte är godkänd i det, är jag behörig ändå?
    • Julia : Oj, jag har visst missat att du inte har läst biologi! Bra att du har "ögonen med dig"! Och nej... i så fall så fattas det "en liten bit"... ca en tredje del av kursen Nk1b består av Biologi... det är inte mycket, men formellt sett, är du tyvärr inte behörig, såvida antagningsgruppen på just det lärosäte ej vill bevilja dispens. Du kan testa kontakta antagningsgruppen på lärosätet och fråga (be om dispens). I annat fall kanske det är enklare att på komvux läsa nk1b på distans (hela kursen är på fem veckor heltid, men du kan ju två tredje delar av den redan - så det kan inte vara så svårt för dig).