Hej Elin,

    Inriktningen Språk på HU är "Latin - språk & kultur 1", 100 poäng; obligatorisk kurs (inriktningskurs). På Inriktningen Kultur är det inte obligatoriskt att läsa Latin.  Man kan välja läsa Latin som programfördjupning (3 kurser i latin finns på listan av kurser som får läsas som programfördjupande på Humanistiska programmet). Det kan du se i Programplanen för HU>>

    Det säger Allmänna bestämmelser. Hur en enskild gymnasieskola väljer att göra, kan dock vara olika. Vissa skolor skapar "profiler" där de på förhand väljer valbara kurser åt eleverna. Detta har sina för- och nackdelar, men innebär hur so helst att Latin kan bli "en obligatorisk kurs" även på inriktningen Kultur - t.ex om gymnasieskola lägger Latin inom en sådan "profil" och låser in den där i profilen. Fördelen med profiler är att eleverna på förhand vet vad de ska läsa för "valbara kurser" under hela gymnasietiden.

    Om en viss gymnasieskola inte kan erbjuda andra kurser att läsa (t.ex pga lärarbrist eller för att schemat inte "går ihop") kan eleverna bli tvungna att läsa vissa "valbara kurser" och Latin kan bli en sådan "ofrivillig" kurs. Du kan fråga på den eller de skolorna som du är intresserad av - om man på inriktninten Kultur får garanterat "skippa" latin, om det är så att du inte vill läsa latin.

    Vilka gymnasieskolor i hela Sverige som erbjuder Humanistiska programmet, kan du se här>> och Här>>> kan du se de skolorna som erbjuder just inriktning Kultur på HU.

    Bästa hälsningar

    ANNA