Oskar
    Hej!
    I höstas började jag på ett gymnasium där jag går lantbrukslinjen. Det ligger cirka 8 mil från min hemort, vilket gör att jag måste pendla varje dag då utbildningen inte finns på min hemort.
    Nu ska de starta upp lantbrukslinjen i grannkommunen efter ett års uppehåll med intagningar. De kommer dock inte börja ta emot nya ansökningar förrän läsåret 2018/2019. Och då har jag gått klart ettan på mitt nuvarande gymnasium.

    Måste jag läsa om de kurser som jag då läst klart, som ex. Svenska 1? Jag vet en annan som började ettan efter att varit sjukskriven hela tvåan, och hon behövde inte läsa om vissa kurser.

    Tacksam för svar.
    //Oskar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Oskar,

    om du får godkända betyg i kurser - så har du de betygen och de gäller. Du behöver inte läsa om kurser i vilka du har godkända betyg. Frågan i ditt fall är dock - om utbildningen i grannkommunen tar in i åk1 från hösten 2018, och de idag inte har åk1, då kommer de inte att ha åk2 från hösten 2018 - och du behöver läsa åk2 just då; hur ska det då bli? Jag tror inte skola kan erbjuda "individuell undervisning" för dig för att det är alldeles för dyrt.

    Vilken gymnasieskola är det som startar upp utbildning efter ett års uppehåll?

    Ang. pendla 8 mil - så förstår jag att det är jobbigt. Kan du bo på skolorten? Kan du tänka dig byta program/inriktning?
    Hälsningar

    Mikael syv

    Dahls.gymn >> erbjuder Lärlingsutbildning från hösten 2018 på NB, Lantbruk och då kan det finnas möjlighet att "hoppa in" i åk2. Skolan har redan haft sitt öppna hus; men du kan boka egen tid (studiebesök) på skolan. Ring till rektor - du fick hans mob.nr i en kommentar till mitt svar. och Lycka till! :)

    • : Det är dahlstiernska gymnasiet i Mellerud som kommer starta upp sin lärlingsutbildning inom lantbruk igen.
    • : Tyvärr så finns det inte möjlighet att bo nära skolan, dels finns det inga rum lediga på skolans internat eftersom jag började lite senare än alla andra. För det andra så har jag inte råd med att hyra boende där just nu, och inackoderingsbidraget räcker inte till en hyra.
    • Mikael : Ring rektor Matti på tel.nr 070-2521108 och så får ni diskutera vilka möligheter du har. Du kan komma på studiebesök på Dahlstiernska gymn, t.ex.