Linnea
    Hej!
    Ja, min fråga är då om man måste läsa på komvux i sin hemkommun eller kan det ske på annan plats? Då jag anser att min hemkommun har ganska dåliga utbildningskunskaper och dåligt upplagt. '
    Jag hade hellre velat läsa i någon annan stad, med bättre uppläggning och kunskaper.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea!
    Det är skillnad - om du söker Grundskolekurser eller Gymnasiala kurser på Komvux.

    Grundskola är obligatorisk och "rättighet för folket", så att säga - och därför har man rätt att läsa grundskolekurser i vilken kommun man vill - dvs på Komvux i en valfri stad.

    Gymnasiet är inte obligatorisk och man läser på gymnasiet "i mån av möjlighet". Varje kommun har en viss budget för sin Komvux och om du ansöker om att läsa på GYMNASIENIVÅ i en kommun där du inte är folkbokförd, kommer den kommunen skicka en förfrågan till din "hemkommun" (där du är folkbokförd) - om de vill betala den så kallade "Interkommunal ersättning". Och vissa kommuner betalar och andra svarar NEJ och de kan enkelt förklara det med att det inte finns ekonomiska förutsättningar. Du kan överklaga men får till 99,99% svar att kommunen har rätt att besluta inte betala innerkommunal ersättning för Gymnasiala studier - så det är nästan ingen idé att överklaga ett sådant beslut.

    Detta handlar om att det är enbart den kommunen där du är folkbokförd, som får statsbidrag för att du ska läsa på gymnasiet på Komvux. En kommun, där du ej är folkbokförd, får inte statsbidrag för dig och kommer i så fall att "gå minus" om de ger dig utbildning. Det görs i princip aldrig. Undantag: om du är på väg att flytta till en annan kommun och förklarar det för den kommunen där du söker gymnasiala kurser på Komvux så kanske de kan ta in dig men kommer då att ganska snabbt kräva att du inkommer med Personbevis med "adress" i deras kommun.

    Jag hoppas mitt svar förklarar en del. Men har du frågor kvar, hör av dig igen!
    Lycka till!
    ANNA