Elina
    Hej, jag har läst/läser 2500p och undrar nu om jag måste läsa programfördjupnings kurser? (går på samhäll beteende) jag har hör att man måste läsa 300p programfördjupning, stämmer det? Jag går på en gymnasieskola där man själv kan plocka ihop kurser och gick tidigare på en statlig dans yrkesutbildning och är därför/blir nästa termin klar med mina 2500p utan att ha läst någon programfördjupning (men är/blir klar alla obligatoriska kurser som ingår i mitt program mm). Så frågan är som sagt, måste man läsa programfördjupnings kurser om man redan har 2500p?
    Är tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elina,

    det finns olika lösningar:

    1.om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program, gör du upp Studieplan (individuellt anpassad) med SYV på din skola;

    2. i annat fall måste man följa en viss programstruktur där det bl a ingår ett visst antal poäng kurser från listan på kurser som får läsas som programfördjupande. Vilke kurser det är på Samhällsvetenskapsprogrammet kan du se här>> Om du redan har betyg i någon eller några kurser som får läsas som programfördjupande på SA, kan du "skriva in dem" som Programfördjupande.

    Om du inte har betyg i någon av de kurser som på SA får läsas som Programfördjupade och rektor inte fattar beslut om Individuellt anpassat program för din del - i så fall behöver du läsa 300 poäng från listan (se på länken ovan). I så fall kommer du att ha 2800 betygsatta poäng. I ditt examensbevis kommer 300 poäng markeras som "U"-utökade kurser. Just vilka kurser som blir U-kurser för dig  bör, enligt reglerna, bestämmas på förhand, innan du påbörjar läsa en U-kurs och skrivas in i din Studieplan (vilket oftast sköts av SYV på din skola i samråd med dig, givetvis).

    Återkom om ngt är oklart. Bästa hälsningar

    ANNA