Hej Madde,

    av din fråga framgår inte om du menar Examen från gymnasiet eller på Komvux; och det är skillnad  - i detta fallet.
    Se gärna programplan för SA - och psykologi 1 är en kurs inom Programgemensamma ämnen som alla är obligatoriska på gymnasiet. Med F betyg i psykologi 1 kan man ta ut examensbevis, men ej utan betyg. Men om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program, då kan man få examensbevis utan betyg i den kursen.

    Vad gäller komvux - är det någon friare kurssammansättning. Det är möjligt att få ut examensbevis på komvux utan att ha betyg i psykologi 1.

    vänliga hälsningar

    ANNA