Oscar
    Hej.
    För att få min gymansieexamen behöver jag läsa upp betyg på komvux. Måste jag läsa samma kurser som jag fått F i under gymansiet eller kan jag läsa vilken kurs jag vill dvs öka totala antalet lästa poäng till t.ex 2750 men bara ha 2250 godkända och ändå få examen?
    Jag blir inte riktigt klok på det här men undrar kort o gått om 2250 godkända poäng räcker för examen oavsett totalt antal lästa poäng?

    Oscar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar,

    du behöver göra Planering av examensbevis med syv på komvux.

    I Examensbeviset från komvux ingår det 2400 poäng (100 poäng mindre än på gymnasiet). Detta i första hand pga kursen Idrott och hälsa 1 som är obligatorisk på gymnasiet, inte finns på komvux. Om du tar ut examensbevis från komvux efter 1 jan2017, kan du inte lägre ta in betyg i idrott och hälsa 1 ... i examen från komvux som är daterad innan 1 jan 2017 får man fortfarande ha med betyg i idrott och hälsa 1.

    Reglerna är komplicerade. Ja, det är totalt 2250 godkända poäng och totalt 2400 poäng som måste ingå i examensbevis från komvux, men i vissa obligatoriska kurser måste man tvunget att ha godkänt betyg i. Vilka de obligatoriska kurserna är just för dig beror på... det är därför du behöver göra planering med SYV på komvux.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV