Emilia

    Om man blivit antagen till sitt andrahandsval men står i reservplats till sitt förstahandsval och sedan blir antagen till sin förstahandsval, måste man då gå på den skolan. Eller har man fortfarande ett val där man har möjlighet att tacka nej och fortsätta gå i skola på sitt andrahandsval?

    • Julia : Vilken stad söker du till gymnasiet i?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,
    olika gymnasieantagningskanslierna gör lite olika.. . Vissa antar från RESERV automatiskt; så förlorar eleven den platsen på lägre prioriterat alternativ där hen tidigare var antagen;
    andra - frågar eleven om hen vill komma från RESERV och då kan man svara Ja eller Nej.
    Som sagt, olika antagningskanslierna gör olika... så det är en fråga till just ditt gymnasieantag.kansli.
    Om du inte har kontaktuppgifter till ditt gymn.antag.kansli - uppge i vilken stad du söker - så får du kontaktuppgifter från mig.

    Annars så kan du hitta uppgifter till alla gymn.antag.kanslier i hela Sverige på antagningskanslier.se