Oleg
    Hej, jag vill veta om man bara får söka till högskola ELLER till yrkeshögskola? och när måste man i så fall bestämma sig? Sista ansökningsdag till högskola är 15 april men till yrkeshögskola är det olika dagar, som det det ut. Ni får gärna förklara hur det ligger till. Tackar på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oleg!

    Man behöver inte välja på förhand - man kan söka till högskola och till många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. Till högskola får man söka upp till max 20 alternativ samtidigt

    men

    till yrkeshögskola får man söka obegränsat antal utbildningar för att man söker till varje yrkeshögskoleutbildning separat.

    Sedan, i fall man skulle få flera olika utbildningsplatser, kan man ta ställning och välja senare... vilken plats man vill tacka Ja eller Nej till.

    Jag hoppas jag svarade på din fråga men återkom annars igen, så ska jag försöka förklara bättre!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv