doriana
    Jag undrar om man måste just välja teknik linjen på gymnasiet för att bli inredningsarkitekt? Jag funderade på att gå på samhäll beteendevetenskap, men om jag kanske lägger till något som har med teknik o göra på individuellt val går det då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Doriana!
    Inredningsarkitekt man kan utbilda sig till på högskola och på yrkeshögskola och det finns även ett antal privata skolor i Sverige och utomlands.
    På Konstfack - högskolenivå - är behörighetskraven (för närvarande i alla fall) - Grundläggande behörighet, vilket man kan uppnå på alla gymnasieprogram och antagning görs på Arbetsprover.

    Till yrkeshögskoleutbildningar kan kraven variera - men oftast går det att bli behörig på Estetiska programmet (mediainriktningen) och på Teknikprogrammet, precis som du själv skriver - TE passar bra.

    Du undrar om du kan läsa Samhäll beteendevetenskap, men om du kanske lägger till något som har med teknik o göra på individuellt val - och om det går?
    Svar som jag kan ge:
    Individuellt val är 200 poäng (av programmets 2500 poäng) - det är ca 8% av programmet, dvs en ganska liten del.
    Villa kurser man kan läsa inom Individuellt val - beror väldigt mycket på vilken gymnasieskola man går på.
    Det är TILLÅTET att läsa valfria kurser men behöriga lärare måste finnas och schemat för dig måste "gå ihop"... därför det (av praktiska skäl) inte möjligt att välja vilka kurser som helst. Man får höra med skolan, dit du vill söka - vad som blir möjligt att lägga till.

    Du kan i den generella programplanen för SA - http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf - se vilka kurser som får läsas som Programfördjupande på SA, men här är det också begränsat på vad just en viss skola har för möjlighet att erbjuda.

    Hoppas något i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig lycka till med dina studier och med val till gymnasiet!
    Hör gärna av dig - om du kommer på några andra frågor.
    Bästa hälsningar
    ANNA