Linnea

    Jag ska gå estet bild och formgivning eftersom att jag är intresserad av konst och tycker att det är jättekul att uttrycka mig på kreativa sätt så som t.ex. målning och ritning o.s.v. Min fråga är: måste man vara bra på att rita för att gå den här linjen?

    • Milla : Vad har du för betyg i Bild?
    • : A/B
    • Anna : A är det hösta möjliga betyget; och B är ett högt betyg också. Så, om inte du har förutsättningar att gå på inriktningen Bild-och-formgivning, så vem har det i så fall?, - kan man fråga sig. :) Läs också svar (nedan) från DBGY i Lund. och Lycka till med ditt gymnasieval!
    • Ludmila :

      Fick svar från LBS Kreativa gymnasiet: Nej, man behöver inte vara bra på att rita, det viktigaste är att man vill bli det och har intresset.
      Och svar från Nicolaiskolan: Det viktigaste är att eleven har ett intresse av att måla/rita. Sedan under utbildningen lär sig eleverna olika tekniker och får testa på allt ifrån att rita/måla till att arbeta med trä, metall, textil och lera.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Linnea!

    Man behöver absolut inte vara bra på att måla och rita för att gå på våra estetiska utbildningar. Eleverna kommer att lära sig olika tekniker men viktigast hos oss är att man har en känsla för design. Vi har två varianter: Design & Inredning och Grafisk Design & Reklam. Här står design och designprocessen i fokus och då är ritkunskaper inte så viktiga. Man läser såklart alla bildkurser och då är det en fördel att man kan rita men inget måste. Eleverna kommer att lära sig estetiska uttryckssätt från grunden. Hoppas det är ett bra svar på din fråga!

    Med vänlig hälsning

    Programansvarig Estetiska Programmet

    Lärare Design & Inredning

    Drottning Blankas Gymnasieskola i Lund

    • Ludmila : Man behöver inte vara bra på att måla och rita innan man börjar, men man måste ha ett intresse för bild o form eftersom det ingår många kurser inom området.