Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,

    se Programplan för NA - och du ser "Moderna språk" - 100p. inom de Programgemensamma ämnen och alla programgemensamma - ingår som Obligatoriska under gymnasiet men det är inte Skolverket utan din skola som bestämmer om kurserna läses under år1, 2 eller 3. Alltså, en kurs moderna språk kan läsas under år2 eller 3 på gymnasiet; inte obligatoriskt just under år1, men ofta förlägger skolorna en kurs moderna språk just under år1 på gymnasiet.

    Har eleven ett annat modersmål än svenska, får hen läsa en kurs inom ämnet Modersmål i stället för Moderna språk; och det går också att ta ut examensbevis från NA med F i kursen inom ämnet "Moderna språk" men det drar ner meritvärdet rätt så mycket; så det är bättre att försöka få godkänt betyg och även högre betyg (så högt betyg som möjligt).

    • : Kan jag byta från spanska 3 till tyska 1 och sedan lägga till engelska 7, matte 5 och matte specialisering och få full merit och fullborda alla obligatoriska kurser?
    • Julia : Att välja ett nytt språk på gymnasiet och inte fortsätta med samma språk från grundskolan - är elevens Rättighet. ... Ang.läsa eng 7 och matte 5 och matte spec. är det en fråga om just din gymnasieskola ska kunna erbjuda de kurser; de är inte obligatoriska; många elever vill läsa dem - bl.a för meritpoäng. Men det är också lärarbrist... och obligatoriska kurser måste gå före de valbara om det är ont om lärarresurser; alltså kan det inte garanteras att få läsa eng7 och högre matte-kurser.