Linnéa
    Till hösten har jag tänkt att söka ämneslärarprogrammet med inriktning matematik och idrott, då läser jag bl.a. 120hp matematik.
    Då får jag ju en lärarexamen, om jag fullföljer och klarar programmet dvs. Det jag undrar är Om det går, och i så fall vad som krävs, för att få en masterexamen i matematik?
    Har inte riktigt förstått det där. Jag läser ju ändå 120 hp matematik..
    Vad skulle jag behöva läsa för att få ut en master i ämnet matematik? Är det ett helt nytt program efter jag tagit examen från lärarprogrammet, eller går det att komplettera på nåt vis?
    /Linnéa

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa!

    Masterprogrammet är påbyggnad på Kandidatprogrammet, dvs man läser 3 år och tar kandidatexamen och söker sedan till 2 årigt masterprogram. Se exempel på utbildningsbeskrivningen på den här sidan. Behörighet för att läsa "master i matematik" är att man sedan innan har tagit Kandidatexamen i "ett matematikbesläktat ämne. - Minst tre av de fyra kurserna Algebra III, AN 7.5 hp (MM7003), Analysens grunder, AN 7.5 hp (MM7001), Analytiska funktioner I, AN 7.5 hp (MM7002), Kombinatorik II, AN 7.5 hp (MM7007) eller motsvarande. - Engelska B/Engelska 6 eller motsvarande".

    I ditt fall skulle det krävas att du läser ännu ett år "matematikbesläktade ämnen" och bakar ihop dina 120 p matte med det "mattebesläktad" år och sedan läser 2 år på masterprogrammet. Det är, alltså, 3 år mer studier på heltid - så som jag har förstått din situation och de gällande reglerna.

    Du får hemskt gärna kontakta Studievägledare på högsola/universitet och kontrollera detta.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA