Alhassan

    Hej I några civilingenjörsprogram så väljer man ett masterprogram att utbilda sig i de två sista åren, så jag undrar ifall man kan efter tre år (efter påbörjad civilingenjörsutbildning) göra en masterutbildning vid en annan universtiet?

    T.ex. att man läser datateknik i Karlstads men masterprogrammet i KTH. MVH Alhassan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alhassan,
    det borde inte vara omöjligt att komma in på master på ett annan lärosäte, tycker jag. Allt beror på vilken behörighet som det masterprogrammet kräver och om du lyckas konkurrera om platsen och komma in.

    Fördelen med att läsa på samma lärosäte - inom civilingenjörsprogrammet - är att man är garanterad plats på Något av masterprogram (kanske inte exakt på det programmet som man i första hand vill läsa,... om det blir hård konkurrens, måste urval göras).
    Söker du till ett annat lärosäte, konkurrerar du om plats på masterprogrammet mot alla de andra som söker, och då är det möjligt att du inte kommer in... Vi hoppas givetvis att du kommer in.
    Men första frågan blir att Om det kommer att finnas Intressanta för dig masterprogram på andra lärosäten, när det blir dags för dig att söka till master - du måste ju först ha läst "kandidat" (och det tar 3 år på heltid på högskola eller universitet).
    Utbud av masterprogram är inte konstant, utan kan förändras.
    Vilka masterprogram som kommer att erbjudas om 3 år, kan man inte med säkerhet svara på idag.
    ****
    Det är smart, tycker jag, att - även om man söker till masterprogram på andra lärosäten, - att ändå behålla möjlighet till garantiplats på sitt "gamla lärosäte", om att i fall man skulle behöva utnytta garantiplatsen.
    Läs gärna på lärosätenas egna hemsidor. Ställ också frågor till studievägledare på de programmen som är av intresse för dig.

    Vänligen
    ANNA