Ali Reza

    Hej och tack för all hjälp jag fick från er på denna sida, Jag har läst Matematic specialisering i gymnasiet och fick B som betyg, efter att jag har klarat gymnasiet och fått examen då höjde jag betyget på denna kurs via prövning i komvux. Nu undrar jag om det nya betyget kommer att ersätta mitt tidigare betyg från gymnasiet? eller registeras det som ett nytt betyg? MVH

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ali Reza;
    i självaste dokumentet Examensbevis kommer inget att ändras; men du skickar ditt examensbevis tillsammans med betyget /högre betyg/ i matte spec. och då räknas det högre betygen in i stället för det lägre betyget - vid uträkningen av ditt Jämförelsetal/meritvärde - för konkurrens i BII, kompletteringsgruppen.
    Samtidigt kan du prövas i BI, direktgruppen, om du redan innan kompletteringar var behörig - i BI urvalsgruppen prövas du med lägre meritvärde /med det ursprungliga meritvärde - där endast de betyg som du har i ditt Examensbevis, bidrar till meritvärdet/.

    Vänligen
    Milla SYV
    P:S - tack för dina snälla ord. Vi är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Okej, jag kanske borde vara lite mer stydligt, grejen är att den matte spec jag läste i gymnasiet handlade om en annan sak än den matte spec jag gjorde prövning i på komvux. Kommer det fortfarande räknas på det sättet du förklarade? Och sedan en till fråga, jag har läst teknik programmet i gymnasiet och sedan kompletterade med biologi 1 och 2 och kemi 2 för att bli behörig till A13 område, undrar om betyget på biologi 1 räknas med i BII urval eller bara Biologi 2 som är krav för A13 (läkarprogrammet)? MVH
    • Julia : Jag har nu svarat på frågorna i din kommentar: se mitt svar + utökning av mitt svar.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, jag ska försöka svara på de frågorna du ställer i din kommentar.
    Din kommentar lyder: ... den matte spec jag läste i gymnasiet handlade om en annan sak än den matte spec jag gjorde prövning i på komvux. Kommer det fortfarande räknas på det sättet du förklarade? Och sedan en till fråga, jag har läst teknik programmet i gymnasiet och sedan kompletterade med biologi 1 och 2 och kemi 2 för att bli behörig till A13 område, undrar om betyget på biologi 1 räknas med i BII urval eller bara Biologi 2 som är krav för A13 (läkarprogrammet)?

    Svar på första frågan i din kommentar - är Nej. Om det är en annan kurs Matte spec. då är det som en helt Ny kurs. Och betyg i nya kurser räknas in i ditt jämförelsetal och meritvärde endast om de krävs för behörighet eller om de ger meritpoäng... så den gamla kursen matte spec.betyg räknas också med + det nya betyget borde också räkans med (detta för att matte spec ger i princip meritpoäng - även om du kanske redan har max i merit...) och A-betyg är det högsta man kan få. Så det blir en liten höjning av ditt meritvärde i alla fall, fast kanske väldigt liten... men ändå.
    ****
    Svar på andra frågan är att endast Biologi 2 betyg räknas in. Detta för att det är just Biologi 2 som krävs för särskild behörighet.

    • :

      Som du säger (och antagningen gjorde) då har jag en betyg på matte spec från gymanasiet och en från komvux via prövning, båda inräknad i meritvärde för BII. Det enda problemmet är att matte spec, i stockholms län (eller minst för mitt gymnasiet) tog plats i KTH och var om cirklar och på ett år, den kurs kommer inte att erbjudas igen, så om eleven får ett E på just på denna kurs från gymnasiet, och på det sättet som du berättade och antagningen beräknade meritvärdet, kommer hen inte ha möjligheten att höja sitt betyg på nåt sätt! vilket matte spec som eleven läser efter gymnasiet så finns det fortfarande effekterna av den E kvar i meritvärdet! Tufft och orättvisst känns det med tanke påatt jag var tvungen att jobba heltid efter skolan pga hemlöshet och därför fick lägre betyg på många kurser och nu ser jag att vissa av de är inte utbytbart i BII omräkning.

    • Milla : Det finns ologiska regler och det finns många studerande som på olika sätt blir drabbade. Vi på Fråga syv beklagar det men vi kan inte ändra reglerna ... suck! :(
    • Milla : Högskoleprovet kan vi rekommendera att göra då många ggr man kan. Lycka till!