Kalle

    Hej! Jag läser Komvux på distans till för en gymnasieexamen inom Samhällsprogrammet. Jag har Matematik 1a sedan tidigare och har blivit antagen till matematik 2b. Men med tanke på att Samhällsprogrammet kräver Matematik 1b, innebär det att även om jag blir godkänd i matematik 2b måste jag göra om Matematik 1, dvs Matematik 1b, för att kunna använda den i en framtida gymnasieexamen? Eller görs den om då man klarat den högre kursen så att säga? Spontant känns hela systemet extremt förvirrande.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kalle,
    du kan ha betyg i matematik 1a i ditt examensbevis. På nivå 1 får mattekurserna bytas mot varandra - alltså det går att ha matte 1a in i examensbeviset från vilket program som helst och för det krävs inte rektors beslut. Men på nivå 2 är det rätt mattekurs som ska finnas med i examensbeviset: för samhällsvet.programmet är det b-spår som gäller, så det är helt rätt att du ska läsa matte 2b. Sedan kan du ha matte 1a och 2b in i ditt examensbevis.

    ang. "förvirrande" :) - kan hålla med dig om det! Reglerna är många och komplicerade; ibland kan undantag göras, men inte alltid. Vissa saker ang. examensbevis är upp till Rektorn på den aktuella skolan att besluta om, men det finns många regler som ej kan frångås. Det är bl.a därför vi råder att göra planering mot examensbevis tillsammans med syv på komvux.

    Vänligen

    ANNA