Hej Isac!

    Matematik 1 läses på alla gymnasieprogram, men på yrkesprogrammen läser man Matematik 1a och på högskoleförberedande program läser man Matematik 1b eller 1c.

    Matematik 1c läser man på Naturvetenskapsprogrammet och på Teknik. PÅ övriga högskoleförberedande program läser man Matematik 1b.

    Utan godkänt betyg i Matematik 1 - kan man inte få Examensbevis från gymnasiet, det är, alltså, en obligtorisk kurs på alla gymnasiala program.

    Innehåll i mattekurser kan du se på www.matteboken.se

    b-spår i matte är "medelsvårt" (c-spår är avancerat).

    Du skriver att du har svårt för matematik och de kanske kan vara så att du har dyskalkyli (det är när man har svårt att hantera siffror). Prata med din mattelärare som kan få hjälp av Speciallärare och göra utredning, som får visa om du har dyskalkyli eller inte. Skulle det visa sig att du har dyskalkyli, har du rätt till extra hjälp - t.ex kan få matteundervisning i små grupper eller individuellt med en speciallärare.

    Du kan också se om någon Räknestuga, som drivs av Mattecentrum finns nära dig. Det är gratis att få hjälp i en Räknestuga. Se på www.mattecentrum.se

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Återkom om nya frågor dyker upp!

    ANNA