Emma
    Hej! Jag undrar om man kan välja att byta ut matematik 2a och istället läsa matematik 2b när man går ett yrkesprogram (VO)?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,

    vad skulle anledning vara att vilja läsa matte 2b på ett yrkesprogram? Efter 2a kan man läsa 3b eller 3c, det är helt ok att efter matte 2a läsa 3c, alltså...
    Men om vi säger att eleven av någon /vilken?.../ anledning vill just läsa matte 2b - då har vi 2 separata frågor;
    1. kan elevens skola erbjuda att på VO läsa matte 2b?
    2. om eleven får betyg i matte 2b, hur ska elevens examensbevis se ut?
    ***************
    Ang. examensbevisets utseende - kika gärna på Programplan för VO>> av vilken framgår att endast matte 2a får vara en av de Programfördupande kurser, ej matte 2b, men det går att lösa genom att ha matte 2b som en kurs inom Individuellt val eller som en U-kurs, utökad /om rektor beslutar att eleven får läsa en U-kurs/.
    Första frågan: hur ska eleven få betyg i matte 2b? Det är ovanligt att elever på yrkesprogram läser matte 2b; dock är det inte förbjudet. Om eleven skola kan erbjuda det, är det ok. Kanske kan eleven gå matte 2a tillsammans med andra elever i sin klass men sedan göra slutprovet för matte 2b - t.ex... Dock är det oftast lättare att få högre betyg i matte 2a. Varför vill eleven riskera få lägre betyg in i sitt examensbevis, när matte 2b ej ger högre behörighet än matte 2a? Utbildningar som kräver matte 2, kräver allt som oftast en av kurserna på nivå 2, dvs det spelar ingen roll om man som sökande till utbildning har godkänt betyg i 2a, eller i 2b eller i 2c.

    Med vänlig hälsning och tips om >>>Veckans yrke på Framtid.se - https://www.framtid.se/yrke/veckansyrkev7ar2018

    L. :)

    Liselotte
    Emma SYV på Fröviskolan

    Hej igen!

    Hon har blivit informerad av mig om att framtidsmöjligheterna är desamma med ma 2a som ma 2b samt att det kan vara lättare med betyg i 2b så det vet hon om. Detta är en så pass liten skola att hon är den enda i sin årskurs som läser VO och där alla andra i hennes ma2-grupp har ma2b, vilket medfört att hon känt att det vore smidigare att även hon läste det och jag misstänker att det är för att få känna sig som de andra i klassen. I nuläget läser hon ma 2a som UTÖKAD och ma 2b blir också utökad då vid ett eventuellt byte.