Elissa
    Hej, jag läser det första året på det samhällsvetenskapliga program och jag har tänkt på att läsa vidare till tandhygienist. Jag vet att då behövs det att jag läser naturkunskap 2 för att bli behörig i den utbildning. Eftersom det är snart dags att välja de individuella valen undrar jag om det skulle hjälpa om jag väljer matematik 3b även om det inte behövs som behörgihet? Jag tänkte att det är viktigt att man är bra på matematik och biologi om man vill läsa vidare till tandhygienist men skulle kursen matematik 3b gynna mig om jag senare blir antagen till utbildningen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marwa,

    ja, det tycker jag att matte 3 är bra att läsa om man vill satsa på yrket Tandhygienist.
    Det är alltid bra att kunna mer matte, men jag tänker även på meritpoäng. Om matte 3 inte krävs, får du + 0.5 i merit för godkänt betyg i matte 3.

    I och för sig c-spår inom matte är mer passande, då det är inriktat på just Naturvetenskap (medan b-spår - på Ekonomi). men skillnad mellan matte 3b och 3c är inte så stor; så det är bättre att läsa 3b än ingen matte alls på nivå 3.
    Till din hjälp i mattestudier kan du ta www.matteboken.se
    Info om meritpoäng finns på gymnasieguiden.se/info/merit.

    Vänligen och lycka till i dina studier!

    ANNA