Hejsan,
    matematik C kan man inte läsa, den möjlighet upphörde i juni 2016. Motsvarande dagens kurser heter matematik 3b och 3c.
    Matte 3b är inriktad på ekonomi och 3c - på naturvetenskap, men kurserna är lika och "motsvarande" alltså i princip "nästan samma kurs", kan man förenklat säga, dock kan vissa utbildningar kräva just matematik 3c, och inte nöja sig med 3b. Se noga på hur behörighet beskrivs för den utb., som du vill bli behörig till: Står det "Matematik C eller 3b/3c" då är det vilken som helst av kurserna 3b eller 3c som du behöver få godkänt betyg i.
    På heltid läser man varje mattekurs på gymnasial nivå, på komvux, på 5 veckor. Vad komvux i den kommunen som du är folkbokförd i kan erbjuda - fråga komvux i din kommun. Ofta kan man ansöka om att få läsa på distans eller på "flex" och kan då läsa matte 3b eller 3c på fem veckor.
    Om du kan skaffa sig kunskaper på egen hand kan du försöka hitta var du kan anmäla dig till en prövning. Mycket svårt hitta var man kan anmäla sig till en prövning - bl.a pga Covid-19.
    Kurserna i matte kan du se och även öva på - på www.matteboken.se

    Vänligen
    ANNA