Karin
    Hej!
    Jag vill läsa in särkild behörighet för Biologiprogrammet. Men förstår inte riktigt vad jag ska läsa för matte. Jag har endast läst matematik 1a på gymnasiet. För att komma in på Biologiprogrammet ska man ha läst 3b/3c, innebär de antingen 3b eller 3c? Eller måste man ha båda? Och kan man börja läsa matte 3b/3c direkt? Eller måste man läsa typ matte 2 först?

    Hoppas ni förstår min fråga!!
    Mvh Karin

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Karin!

    Med mattekurserna är det så här att du bör ha godkänt betyg i Matte 3b eller 3c. För att bli behörig behöver du just betyg i matte 3 (b eller c) men i praktiken läser de flesta Matte 2 först för att ha förkunskaper och klara nästa kurs, som är matte 3.

    Komvux, t.ex tar inte in på kurs Matte 3, om inte man kan uppvisa godkänt betyg i Matte 2 (för att de bedömer att man inte har förutsättningar att klara nivå 3 om man inte har godkänt betyg på nivå 2) - i matte bygger kurser ganska direkt på varandra.

    På nivå två finns det Matte 2a, 2b och 2c. Vilken av dem tre kurserna ger dig behörighet att läsa vidare till nivå 3. I ditt fall (om du har Examensbevis från gymnasiet och läser matte utanför ditt examensbevis, dvs matte 2 och 3 - inte kommer ingå i ditt examensbevis) - finns det all anledning att ta an en svårare kurs Matte 2b eller 2c för att ha bättre förutsättningar att ha högre betyg i Matte 3b sen (för att betyg i Matte 3b kommer att räknas in i ditt jämförelsetal och på så sätt påverkar din möjlighet att få plats på utbildningen).

    Så mitt råd är att du söker till komvux - Matte 2b eller 2c (c är svårare än b) men det är ok att läsa 2a också. Formellt sett blir du behörig med godkänt betyg i vilken som helst kurs på nivå 2 - att läsa vidare till nivå 3. Det är inte säkert att komvux i din kommun erbjuder läsa matte 2a men en kurs matte 2b (och även 2c) brukar finnas i utbudet på komvux i alla kommuner.

    Du kan också bedriva självstudier och göra prövning. Du får anmäla dig till prövning i matte 3b direkt, utan att ha betyg på nivå 2, men då måste du ha tillräckliga kunskaper för att klara den skriftliga och sedan den muntliga delen. I fall du inte kan läsa på komvux, då är prövning ett bra alternativ. Självstudier i matte kan man bedriva med hjälp av www.matteboken.se

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare