Andreas

    Hej, finns det möjlighet att studera matematik D och fysik B gratis på distans i sommar? Jag bor i Ludvika kommun. Har kollat på diverse ställen men det närmaste jag kommer är en distanskurs som kostar pengar.

    • Valentina : Pernilla 0240-86582 Karolina 0240-667785 är kontaktuppgifter till SYV-ar på Ludvika komvux; de borde veta vad deras komvux erbjuder, kontakta gärna dem. :)
    • Peter : e-post [email protected] - testade ringa på de tel.nr som Valentina uppger i kommentaren, ovan, kom inte fram. Hittade e-postadress. Du får gärna både ringa och maila; det är i den kommunen där du är Folkbokförd/skriven som du behöver få svar. Även om kursen är på distans, så ligger beslutet om att köpa en kurs för dig hos komvux (vuxenutb. i din folkbokföringskommun).

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas,
    Matematik D och Fysik B är kurser som fanns förr i tiden. Sedan juli 2016 finns ingen som helst möjlighet att få betyg i de kurserna, utan det är de nya "motsvarande" kurser Matematik 4 och Fysik 2 som du bör söka plats på.
    Bra om du får redan på exakt vilken mattekurs (matematik 4 eller 3c) som den utbildning kräver som du vill komma in på.
    Sedan är det också viktigt att veta vilka betyg du redan nu har i ämnena - matematik och fysik, för att du bygger på de kunskaper du har.
    Allmänt gäller: gymnasiala kurser läser man i eller via den kommunen där man är folkbokförd i. Om du är folkbokförd i Ludvika, se info på ludvika.se/barn-och-utbildning/vux
    och vbu.se/vuxenutbildningen

    enl.info på vbu.se/node är kursstart 10 aug 2020 och sista ansökningsdag till de kurserna - den 15 juni 2020. Jag kan inte se att sommarkurserna skulle erbjudas för vuxna folkbokförda i Ludvika kommun, men bäst är det att kontakta de som jobbar med just den frågan.

    Du nämner kurser som man kan köpa och jag tror du menar på Hermods distans. Där får du inte några betyg, utan endast kunskaper. För att få betygen måste du hitta var du kan göra prövningar.
    Om du är osäker på vilken mattekurs du behöver betyg i - kan du satsa på Matematik 4 (för att även om matematik 3c skulle räcka, så skadar det inte att ha betyget i en högre/överliggande kurs). Innehåll i mattekurserna kan lätt ses på www.matteboken.se

    • : Hej,
    • : Det är matte 3c jag eftersöker.
    • Anna : Betygen kan du få i slutet av en komvux-kurs eller genom en prövning. ... Behörighet till högre studier kan du få även genom Omdöme från en folkhögskola. Du kan därför se om du på ngn folkhögskola kan läsa matematik 3c och fysik2. Folkhögskolorna är statliga och du kan därför söka till alla de olika folkhögskolorna; deras gemensam sida är www.folkhogskola.nu
    Daniel SYV

    Hej! vi fick svar från komvux i Ludvika, var god läs nedan:

           Om du vill studera på distans så studerar man via exlearn men du lämnar in ansökningsblanketten till oss***.
    Det är start i kursen varje måndag men du kan börja tidigast 3 veckor efter att vi*** har fått din ansökan. Om du arbetar får du läsa på högst 50 % studietakt (men gärna 25 %) vilket innebär ca 20 timmars studier i veckan under 10 veckor.

    Ansökningsblankett finns på skolan eller på hemsidan, om du fyller i den via hemsidan behöver du skriva ut den och skriva signaturen för hand och lämna in/skicka originalansökan till oss.
    http://www.vbu.se/node/3886

    När du läser på distans får du ingen hjälp utav läraren utan endast bedömning och återkoppling på inlämnade uppgifter.
    Om man inte får ett mejl från Exlearn med inloggningsuppgifter senast torsdagen innan kursstart så behöver man själv kontakta Exlearn för att få inloggningsuppgifterna. Deras kontaktuppgifter finns på deras hemsida: https://exlearnedu.se/
    Med Vänliga Hälsningar
    _________
    *** Västerbergslagens utbildningsförbund
    Postadress: Box 830, 77128 Ludvika
    Besöksadress: Bergsgatan 12, A-huset, 77134 Ludvika
    Telefonnummer: 0240-667785
    Hemsida: www.vbu.se