Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Isabel!

    Om du behöver behörighet i mattte B från gymnasiet, är det matte 2 du bör läsa. Det finns ter spår i matte på gymnasiet nu för tiden:

    c - är det avancerade spåret; b - är medelsvårt; a - läses på yrkesprogram.

    Du måste titta noga vad som står under "Behörighet på den utbildningen som du vill komma in på" - om det står Matte B eller Matte 2a/2b/2c - eller om det står Matte B eller Matte 2b/2c eller bara matte 2c. Der förekommer alla de olika krav.

    Om du läser 2c och får godkänt betyg i den (svårare) kursen, så blir du garanterat behörig i Matte B. Men det är svårare att få högre betyg i en svårare kurs. Om det på just din utbildninga accepteras mindra avancerade kurser, och t o m matte 2a går bra, då kan du läsa eller göra prövning i 2a. Det är, som sagt, lättare att läsa och få högra betyg i a-spår än i de mer avancerade spåren.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV