Angelica
    Hej,

    Jag skulle behöva läsa upp mitt betyg från gymnasiet.
    Jag har läst 3 årig Samhällsvetenskaplig linje (SUV, Omfattning 8- Utökad) med avgångsår 1995.

    Jag fick en 2 i matematik SE med koden 3550S.
    Vad ger det mig för behörighet dvs vad motsvarar det idag?

    Söker utbildning där det krävs Matematik B eller Matematik 2a/2b/2c (Områdesbehörighet 4/A4).

    Ger mitt betyg denna behörighet?
    Om inte vad behöver jag läsa?

    Med vänlig hälsning
    Angelica

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jo, du med det betyget uppfyller formellt kravet på behörighet i Matte 2 (a, b eIIer c). Så du behöver inte läsa matte för att bli behörig.

    Men samtidigt så tänker jag så här: det var 21 år sedan du fick det betyget... minns du mycket inom matte sedan dess? Det kan bIi tufft på utbildningen, om de bygger undervisning på att studerande har faktiska kunskaper i matte, och du har glömt det du då kunde, kanske?

    Av den anledning skuIIe jag råda dig gå in på www.matteboken.se - och räkna igenom matte 2 deIen>>, och om det bIir för svårt, repetera matte 1 deIen först i så faII.

    Hälsningar

    Mikael SYV