Jafar

    Hej, jag går mitt andra år i Samprogrammet och tänker att plugga till ämneslärare efter gymnasium, det jag tänker nu är att jag vet att det inte är obligatoriskt att läsa matte 2 men om jag ska plugga till lärare i Engelska och Svenska behöver jag då ha matte 2 för att bli behörig till högskolan eller universitet?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Jafar,

    när man tittar på de olika Ämneslärarprogrammen som ges på lärosätena: högskolorna och universiteten i Sverige, så kan behörighet vara Olika trots att namn på programmet är detsamma, så det är inte inte fel att ha godkänt betyg i matte 2, för att det kan krävas på ngt lärosäte... men till den här utbildningen hh.se/utbildning/program/amneslarare-i-gymnasieskolan---svenska-och-engelska så krävs det inte. Alltså, det borde gå att hitta ämneslärarprogrammen /engelska och svenska/ där man inte behöver ha godkänt betyg i matte 2.

    OBS! du måste för Grundläggande behörighet få ut Examensbevis. I exam.beviset från samhällsvet.programmet är matte 2b en Obligatorisk kurs och du måste därför ha BETYG (även F är ändå ett betyg) i den kursen.
    Vänligen
    SYV

    • : Tack så hemskt mycket för svaret!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!