Wilma
    Hej! Jag ska snart välja individuella val och jag är osäker på om jag ska lägga till matte 2b eller inte, (jag går estetiska, musik) eftersom att jag har väldigt svårt för matte och inte är säker på att jag kommer att orka med det i tvåan på gymnasiet, känns som att det kommer bli för mycket. Sen känns det bättre och välja något ämne som jag känner mig säker på att jag för höga betyg i än att riskera ett f i matte 2b, jag vill dock plugga vidare och helst utomlands, i Paris. Jag vill antingen bli psykolog, advokat eller musikproducent. Hur borde jag göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Wilma!
    Läser du Matte 1b nu? Kan du prata med din lärare i Matematik och be om råd?
    Matteläraren känner dig och känner även kraven i kursen matte 2b och kan därför ge mycket bra råd.
    Du kan själv se innehåll i kursen på www.matteboken.se

    Om du vill plugga utomlands så är det viktigt med språkkunskaper. I Paris är det bra att kunna franska (även om själva undervisningen kanske blir på engelska) - om man bor i Frankrike vinner man mycket på att kunna så mycket franska som möjligt.
    Kan du välja läsa mer franska och engelska?
    Engelska 5 och 6 ingår som obligatoriska kurser för dig men inte Engelska 7. Kan du (vill du) välja läsa eng7? och så mycket franska som du kan läsa, så klart.

    Vilka formella krav som utbildningarna i Paris ställer, vet inte jag. I Sverige krävs det godkänt betyg i Matematik 2 för att bli behörig till Psykolog, men ej till Jurist. Jag kan inte tänka mig att utbildning som leder till att man kan bli Musikproducent kräver särskilda mattekunskaper, men kan inte svära på det vad det gäller utbildningar utomlands.

    Som tur är, går det även efter gymnasiet komplettera med betyg - genom att läsa på Komvux eller genom att bedriva självstudier och göra prövningar.

    Vänliga hälsningar & lycka till med dina studier!
    Julia Syv