Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Camilla!

    Jag undrar om du verkligen läste matte 3c på samhällsvetenskapsprogrammet? Man brukar nämligen läsa matte 3b på SA>> Om man tittar i programplanen för SA>> ser man att det är matte 3b och matte 4 som man kan läsa som Programfördjupande kurser på SA.

    Om du läste matte 3c, måste det i så fall vara som en kurs Inom Individuellt val. Om det är så att du verkligen har betyg i matte 3c (och inte i 3b) och behöver betyg i matte 3b (vilket är ovanligt att man kräver så specifikt 3b, utan det oftast är vilket som - 3b eller 3c) - då kan du göra flera saker:

    1. du kan t.ex läsa matte 4 och får du godkänt betyg i den kurser, anses du ha behörighet på nivå 3 i båda kurserna, 3b och 3c, eftersom du får godkänt betyg i en "högre" (svårare) mattekurs;

    2. du kan göra prövning i "rätt" mattekurs;

    3. du kan fråga på den utbildningen dit du vill söka - om de ändå kan acceptera ditt betyg, trots att det är betyg i en "fel kurs". :)

    4. du kan ansöka om att läsa den rätta mattekursen på Komvux (dock är chansen liten att du får utbildningsplats, då komvux anser att matte 3b och 3c är typ "samma sak" ... .). Men du kanske kan få plats på matte 4 på komvux och det finns flera fördelar om du läser mate 4 och får godkänt betyg i den: du blir automatiskt behörig vad det gäller matte 3, båda kurserna, och du får ännu bättre kunskaper i matte samt att du kanske även får ännu 0.5 i merit då högre kurser i matematik ger meritpoäng>>.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte
    • : Tack för fylligt bra svar. Visst är det så att jag läst matte 3b men nu behöver 3c, blandade ihop dem. Min fråga är nu, om jag gör en prövning i matte 3c och klarar den, hamnar jag då i en annan urvalsgrupp då jag söker till universitet jämfört med om jag "bara" har mina gymnasiebetyg? Tacksam för svar då har stor betydelse eftersom antagnjngspoängen i de olika urvalsgrupperna skiljer sog mycket åt. Tack på förhand!
    • Mikael : Du har inget val, du måste KOMPLETTERA, för att du är ej behörig utan betyget i matte 3c. Och tyvärr så kommer du att prövas endast i BII urvalsgruppen (då du har kompletterat). Det bästa alternativet för dig är att läsa matte 3c på komvux eller läsa matte 4. När man gör prövning, är det självstudier som gäller och det är också svårt att få ett högt betyg. Och du behöver ha ett högt betyg (helst) för att ha högre meritvärde, för att som du själv skriver, krävs det högre meritvärde i BII urvalsgruppen (kompletteringsgruppen). Har du redan nu max antaI Meritpoäng? Om inte, vinner du ännu mer på att läsa matte 4. Du kan få 0.5 i merit för gokänt betyg i matte 4.