Emil
    Ger matte 3b 1 meritpoäng precis som engelska 7 eller ger det fortfarande 0.5?
    Undrar även hur mycket meritpoäng Idrott 2 ger.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emil,

    Idrott 2 ger inte några Merit-poäng.
    Matematik 3 ger 0.5 i merit. Men om matematik 3 krävs för behörighet (särskild behörighet) - t.ex om man söker till Fastighetsmäklarprogrammet eller till Ekonomiprogrammen på högskolorna/universiteten - då ger matte 3 ej några meritpoäng; i så fall får man meritpoäng inom matte från matte 4 och högre kurser.

    För dig som läser mot Examensbevis - se >> reglerna kring meritpoäng (extrapoäng) på GymnasieGuiden.se/informeras
    ****
    OBS! för personer med "äldre betyg", ex. de som gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare - gäller andra regler.

    Bästa hälsningar

    ANNA