Hej Felicia!
    De svåraste kurserna i gymnasiet inom ämnet Matematik i Sverige är Matematik 5 och Matematik Specialisering.

    Alltså, både matte 5 och matte spec. kan läsas direkt efter matte 4. På så sätt borde de vara lika svåra (säger jag som inte är mattelärare! :).

    Innehåll i mattekurserna kan du se på www.matteboken.se

    Flera sidor där info om mattekurserna på gymnasienivå finns:
    Skolverket.se
    Mattekurser på gymnasiet i Sverige (Fråga SYV förklarar).