Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Zahra,
    reglerna kring meritpoäng är Olika för de som har eller kommer att få ett Slutbetyg - och för de som har eller kommer att få Examensbevis. Om frågan gäller dig och du är 19 år, då är det Examensbevis du har eller läser mot eller bör läsa mot... för att du är för ung för att ha påbörjat gymnasiet år 2010 eller tidigare... och det är då man fick Slutbetyg.
    Om jag har rätt och du har eller kommer att få Examensbevis - se gymnasieguiden.se/informeras/merit. Och då är det i så fall så att OM DIN HÖGSKOLEUTBILDNING kräver matte 4, ger godkänt betyg i matte 5 en meritpoäng. Men om din högskoleutbildning kräver lägre matte - ex. matte 3, då ger matte 5 endast en halv meritpoäng.
    Man får meritpoäng även för kurser som man läser Efter gymnasiet, men med de poängen inräknade - konkurrerar man i BII, kompletteringsgruppen.

    Vänliga hälsningar

    Julia syv