Elliot
    Kan man se villa gymnasium som har Matte 5 som specialisering utan att kolla respektive gymnasiums kursplan? Om inte, vet ni om några i Stockholmsområdet?
    • Daniel : Menar du på Naturvet.programmet eller på Teknikprogrammet?
    • : På Natur programmet.
    • Anna :

      På vilken av de skolorna som helst som erbjuder NA/naturvetenskap kan man förhoppningsvis läsa matte 5, men det kan inte på förhand, garanteras. Fråga på skolorna själv; jag tror du får svar att "just nu har vi elever som läser matte 5 och vi hoppas vi kommer erbjuda den möjlighet även i framtiden" - på de flesta av skolorna är situationen just sådan, men de kan inte veta om lärarkapacitet kommer att räcka om ett par år... eller om tillräckligt många elever kommer önska läsa matte 5 för att kunna starta en undervisningsgrupp.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    Matematik 5 är inte en obligatorisk kurs på gymnasiet och den krävs inte till någon högskoleutbildning i Sverige idag, men många elever läser ändå den kursen (i mån av möjlighet).
    Det är ju tyvärr lärarbrist och skolorna måste prioritera de obligatoriska kurser. Matematik 4 är obligatorisk kurs på två utbildningar: NA/naturvetenskap och TE/teknikvetenskap och med det har man störst sannolikhet att få läsa matematik 5 och/eller matematik Specialisering på en av de utbildningar.
    Det går inte på förhand att säga att elever som söker till gymnasiet till hösten 2019 och med det kommer läsa åk3 på gymnasiet under läsåret 2021-2022 kan garanterat läsa högre kurser än matematik 4 (för att man vet inte hur lärarsituation kommer att se ut då). Att skolorna planerar för att kunna erbjuda matematik 5, betyder just att man vill kunna ge möjlighet att läsa den kursen, men någon garanti kan man inte få.
    ***

    En lista på gymnasieskolor med NA/naturvetenskap i Stockholms län, cirka 90 skolor - gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program

    och i Stockholm, cirka 50 skolor - gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=1.

    En lista på gymnasieskolor med TE/teknikvetenskap i Stockholms län, cirka 20 skolor gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=8

    och i Stockholm, ca fem skolor - gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=8&orientation.