Keshvar

    Hej! Jag går på natur just nu och undrar om det är möjligt att man kan läsa samhällsprogrammet men fortfarande läsa mattec?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Keshvar,

    vad menar du med "matte c"? Är det c-spår inom matte, dvs matte 1c, 2c och 3c du menar? eller menar du att du vill uppnå behörighet på nivå 3 i matte - en gammal kurs hette förut Matemaik C och numera är det Matematik 3b eller 3c som den motsvarar.

    Om du läser på Naturvetenskapsprogrammet, då är kurserna matematik 1c, 2c och 3c obligatoriska kurser som måste ingå i examensbeviset.
    Om du t.ex byter till Samhällsvetenskapsprogrammet - då kan du ta in betyget i matte 1c (om du får godkänt betyg på NA) in i examen från SA-programmet; men sedan är det matematik 2b som är en Obligatorisk kurs på SA-programmet; detta kan man "kringgå" endast om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program för just dig.
    Matematik 3b eller 3c kan man läsa som en valbar kurs på SA-programmet, om skola kan erbjuda den möjligheten.
    *****
    Om du förklarar lite mer kring din situation, blir det lättare att svara på din fråga.
    *****

    • : Ja har läst klart matte 1c nu , och funderar på att byta till samhälle och undrar om man kan läsa c-spåret vidare även om man byter till samhälle?
    • Anna : I Examensbevis från Samhällsvet.programmet måste, som regel, betyget i matematik 2b ingå. Men rektor på SA kan fatta beslut om Individuellt anpassat program och i så fall kan matte 2c ingå i stället för matte 2b. Men annars så är det ok att läsa matte 1c och sedan 2b och sedan 3b ELLER 3c och sedan 4. Man behöver inte läsa alla mattekurser inom samma spår, utan man får blanda spår. :)