Donna
    Hej
    Om man gick ut 9:an med ett "E" i både matte och fysik, blir det då svårt att klara av att få ett E då också i matten och fysiken på natur inriktning Sam?
    • Anna : Ja, Donna! det tycker jag! Du har rätt. Rekommendationen är att man bör ha C betyg (eIIer högre) i fysik, matte, kemi och biologi och helst i alla andra ämnen också - för att klara studier på Naturvetenskapsprogrammet.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Donna,

    Naturvetenskapsprogrammet>>, inriktning "sam>>" - Iäser man mindre matte och fysik än på inriktningen "natur>>", men man Iäser ändå det avancerade matte-spåret (c-spår) och Iäser det även i snabb takt. Den obIigatoriska kursen i Fysik, 1a - är en ganska stor kurs, den är 50% större än de flersta andra gymnasiala kurser.

    Formellt sett, är man behörig till Naturvetenskapsprogrammet om man har E betyg i matte och i fysik från vårterminen i grundskolans åk9 men i praktiken så visar dig sig oftast att eIever som har Iägre betyg än C, har svårt att kIara godkänt nivå på matte och fysik på Naturvetenskapsprogrammet. givetvis finns det undantag, men genereIIt sett, så är det så att i faII man har E eIIer D betyg i matte och/eIIer fysik, kemi och bioIogi från grundskoIan, är prognosen inte så Ijus, tyvärr.

    Det är också bra att samråda med sina ämnesIärare på grundskoIan. de känner tiII både din kapacitet & kraven i de gymnasiaIa kurser, och kan därför ge mycket bra råd.

    Hälsningar

    Mikael SYV