Wilma

    Hej! Jag tog studenten i år, men efter att ha varit sjuk under min gymnasietid fattas 4 kurser och jag gick ut med ett studiebevis. Nu ska jag söka till komvux men undrar om det finns ett max-antal kurser jag kan söka? När jag pratade med en syv på komvux rekommenderade hon mig att läsa 2 kurser i taget. Men nu i efterhand blev jag osäker på vad hon menade och undrar nu om detta bara var en rekommendation eller om jag kan läsa 4 kurser på en gång? Just nu känner jag att jag bara vill bli klar och orkar inte vänta på en ny kursstart. Så är det möjligt att läsa allt på en gång? Eller måste jag dela upp det?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    heltidsstudier = 20 gymnasiepoäng per vecka;
    så, om dina kurser som du behöver läsa är á 100p./styck - är det 400 p. och läses på heltid på 20 veckor (en termin).  Vill man ha lärarledda lektioner då är det dag- eller kvällstid man bör söka och då är lektionerna upplagda under en termin (oftast) eller under 2 terminer - då läser man på lägsta möjliga, på Komvux, takten (25%).

    På "flex" och distans kan man läsa en kurs i taget - då läser man en 100p.kurs på fem veckor; läser man 2 kurser samtidigt blir det - på heltid - studier á 10 veckor.
    Frågorna du måste få klarhet i:
    - vill du läsa på hel- eller på deltid?
    - vilka studieformer och takt på studierna kan din komvux erbjuda?
    - vill du läsa en kurs i taget eller vill du "blanda" två eller alla fyra kurser samtidigt?