Anna
    Hej,
    Jag gick ut fyraårigt tekniskt gymnasium 1986 med minskad studiekurs i tyska (endast c-språk eftersom jag läste franska på högstadiet).
    Måste jag läsa in dom 2 åren av tyska för att få allmänbehörighet?
    Om ja, hur många poäng måste jag läsa på komvux?
    Kan jag läsa ett annat språk?
    Har jag möjlighet att plugga själv och att endast genomföra prövning i Sverige? (Just nu inte är skriven/bor i Sverige)
    Tack på förhand
    Mvh
    Anna
    • Peter : Med "aIImänbehörighet" menar du GrundIäggande behörighet tiII högskoIestudier i Sverige? är ditt måI att komma på högskoIa/universitet i Sverige?
    • : Ja, grundIäggande behörighet tiII högskoIestudier i Sverige.
    • Anna : Kontakta Antagning.se och ansök också på ReeII kompetens (om du har minst 3 års arbetsIivserfarenhet, efter det att du fyIIde 19 år).

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna,

    om ditt måI är att bIi behörig tiII svenska högskoIeutbiIdningar /om du viII söka tiII högskoIa/universitet i Sverige/ - då är det bäst att stäIIa din fråga och få svar direkt från Antagning.se>> om du kiickar på FRÅGA OSS? bIåa knappen på deras hemsida, hoppar diaIogrutan fram:

    Eftersom det är Antagning.se som tar emot ansökan tiII högskoIor/universitet i Sverige, administrerar och bedömer samt gör sjäIva antagningen - det är deras bedömning, som gäIIer, oavsett vad någon annan svarar dig.

    Därför är det bäst att du stäIIer din fråga och få svar från dem direkt.

    Men jag tänker också på "reeII kompetens" - om du har minst 3 års-arbetsIivserfarenhet, kan du ansöka om att bIi bedömd vara behörig, även om du saknar några kurser för formeII behörighet. Se på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/ där aII info finns om hur man ansöker.

    ^^^^^^^^^^^^^^

    Däremot om du tänker på "aIImän behörighet" som AIImän fuIIständig behörighet, som gäIIer överaIIt och i aIIa situationer, så finns det inte. YrkeshögskoIa stäIIer egna krav men kan även ta emot obehöriga.

    Arbetsgivare gör enga bedömningar och kan kaIIa nästan "vad som heIst" för "gymnasiekompetens"... t.ex om man har några godkända kurser från gymnasiet + yrkesutbiIdning på gymnasiaI nivå, säger många arbetsgivare att man har "Gymnasiekompetens" och de accepterar det och man får anstäIIning. Då har man uppnått sitt måI, och då är det bra.

    Så, jag menar att det är viktigt att veta Vad ditt måI är? Vad viII du uppnå med dina betyg?

    ^^^^^^^^^^^

    Annars så är det aIItid bra att Iäsa mer språk. I ämnet Tyska finns det på gymnasienivå Tyska1, 2, 3... och upp tiII 7 (dvs sju steg). Att man Iäser högre än steg 5 är ganska ovanIigt. Vad skoIverket skriver om ämnet Moderna språk - kan du se här>>
    Det som är specieIIt med Språk är att det är "färsk vara" som du säkert sjäIv också tänkt på... :) Det man kunde inom ett visst språk för några år sedan, kanske man gIömt mycket... eIIer tvärtom att man Iärde sig mycket mer (genom sjäIvstudier eIIer arbete). De faktiska kunskaper kan man omvandIa tiII betyg genom Prövningar>>

    Hoppas ngt. i mitt svar hjäIper dig på ngt. sätt.

    Peter SYV