Ebba

    Hej det är så att jag ska börja studera till sjuksköterska till hösten på halmstad högskola och därefter vidareutbilda mig till barnmorska. Jag har kollat överallt på internet men hittar inte riktigt svaret jag söker. Först och främst undrar jag om betygen på högskolan spelar någon roll? Jag har kämpat väldigt mycket för att komma in på sjuksköterskeutbildningen men nu på högskolan, spelar ens betygen någon roll då sjuksköterska är ett så efterfrågat yrke? Och sen till min främsta fråga, hur är det när man söker in till barnmorska? Söker man via betygen som man fått på sjuksköterskeutbildningen eller söker man genom erfarenhet som sjuksköterska? Alltså att ju längre man jobbar som sjuksköterska desto lättare är det att bli barnmorska? Jag har nämligen hört lite olika kring detta. Jag är väldigt tacksam för svar.

    • Elin : Urvalskriterier kan ändras tills det blir dags för dig, om 4 år, söka till barnmorskeprogrammet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba!

    som urvalskriterier inför barnmorskeprogrammet är att ju fler godkända akademiska poäng man har, desto bättre. De som har flest akademiska poäng kommer in först och sedan - så länge det finns platser kvar:

    Men för att kunna delta i urvalet, måste man ha examen som sjuksköterska och även legitimation och ha jobbat som sjuksköterska i minst ett år.

    För att få fler "akademiska poäng" ska man läsa på högskolenivå, utöver ssk-programmet, och få godkända betyg i de högskole-/universitetskurser som man har läst. Man kan läsa de kurser eller program som är "utöver ssk-programmet" både innan, medan eller efter det att man har läst på ssk-programmet.

    ... angående om Betygen på ssk-programmet spelar roll
    Du måste vara godkänd i kurserna för att få fortsätta läsa på programmet. De flesta högskolekurser har 2-gradig skala: Godkänt och Underkänt och man måste vara godkänd för att få läsa vidare på programmet och kunna ta examen. Om någon kurs inom programmet ger möjlighet att även få betyget "välgodkänd", då spelar det nog ingen roll (för möjlighet att senare kunna komma in på barnmorskeprogrammet) om du får godkänt eller välgodkänt betyg. Gör ditt bästa i varje kurs du läser och lycka till!

    • 123456789 : Hej, så för att öka chanserna för att komma in på barnmorskeprogrammet bör jag läsa extra universitetskurser, men kan dessa kurser vara inom vilket område som helst eller måste de vara kopplade till sjuksköterskekurser eller andra vårdkurser?
    • Pia : Vid antagning till avancerad nivå (däribland till barnmorskeprogrammet) brukar det totala antalet godkända högskolepoäng användas som urvalskriterium och förutom just sjuksköterskeprogrammets hp., så kan man ha vilka som helst godkända hp (så brukar det te sig), men jag tänker att varför läsa de extra hp inom ngt annat om man är intresserad av vård och av att bli barnmorska? Det är ju rimligt att läsa så mycket inom vården som möjligt, tänker jag. Urvalskriterier kan också ändras (över tid); du kan med fördel kontakta de som jobbar med just de specifika frågorna, t.ex får du nu kontaktuppgifter till Mälardalens Universitet (de på det lärosäte som bör kunna svara hur de gör antagning till barnmorskeprogrammet just på deras lärosäte); 016-153242 [email protected] .. Tel.tid till Antagningsgruppen är må och ons kl. 10-12 [email protected] 016-153250