Mitra
    Hej! När jag sökte in till gymnasiet i vintras så var det inte så svårt att välja. Jag hade bestämt mig ganska långt innan att jag ville gå mediateknik på en viss skola eftersom Att man kan plugga fysik, hög matte, programmering där, MEN man kunde också välja till t.ex filmproduktion, tv-produktion och sånt. Och det tyckte jag va perfect för jag skulle tycka att det va jättekul att hålla på med tv/film men jag vill ändå kunna komma in på högskolan senare om det visar sig att jag inte vill jobba med film/tv. (Jag vet att man kan komma in på högskola utan hög matte/fysik men om jag skulle välja något på högskolan hade jag nog velat gå något tekniskt/mediatekniskt och då behöver man ju dom ämnena).
    Problemet är att när jag fick hem poängplanen för i år förra veckan så hade dom tagit bort all film/tv-produktion och nu har jag bara mediaproduktion 1 och typ animering och systemutveckling, och det va inte direkt det jag ville ha. Plus att jag inte längre kan välja matte 4.
    Och då kändes det som att jag heller skulle vilja välja antingen mediateknik profil kod (finns på skolan), för då får man matte 4 och fysik 2 ELLER film/tv spets för det sökte jag också till och blev antagen till. För jag tycker egentligen att sånt är jättekul och jag tror jag skulle vilja jobba med det i framtiden men man vet ju aldrig. Och man kan ju inte riktigt plugga upp tv-produktion men man kan ju plugga upp matte och sånt. Men asså jag vet inte. Har du några tips? Media eller mediateknik?
    • : Vilka Realistiska Valalternativ har du nu? Där du är ANTAGEN, där har du plats. På alla andra utbildningar kan du nu komma in, bara om det finns tom/ledig plats, även om du har högre betyg än dem som blev ANTAGNA. :(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mitra,

    jag förstår att du är förvånad och kanske också lite besviken på att innehåll i din studieplan för åk1 ser inte ut så som du trodde eller hoppades på. Varför det blev så här, kan bero på olika saker. Det är också stor lärarbrist i hela Sverige. Och det är endast behöriga lärare som får sätta betyg (med några få undantag). Om ingen behörig lärare finns, vad ska rektor göra? Det går inte att trolla fram lärare ur "tomma intet"... :(

    Skolorna planerar på förhand och hoppas att de befintliga lärare finns kvar, inte blir sjuka eller föräldralediga, men om situationen förändras, måste den lösas så bra det går. Det innebär många ggr att endast Obligatoriska kurser är "heliga",dvs de måste erbjudas. Valbara kurser kan bytas ut och ibland med mycket kort varsel och ofta är det så att skola är tvungen att lösa det på det sättet, inte att de vill "jäklas" med eleverna och inte ge dem möjlighet att läsa kurser som elever vill läsa.

    Ang. var du ska börja läsa nu. Jag håller med Fredrik (se hans kommentar till din fråga). Vet du att det finns tom plats på en annan utbildning som du hellre vill gå? I så fall kan du komma in där.

    I annat fall spelar det tyvärr ingen roll om du har bättre betyg än de som är antagna. Det går inte att sparka ut en antagen pga en annan elev som har högre Betygspoäng (meritvärde) vill komma in. Man väljer t o m sista dagen i Omvalsperioden. Sedan har man enorm tur om man kan bli antagen på någon annan utbildning än den där man får plats i det slutgiltiga antagningen.

    Jag förstår att du vill gå exakt en sådan utbildning som du vill gå och har tänkt dig och planerat för. I ditt ställe skulle jag känna som du gör, är jag rätt säker på... Men vad kan man göra? Som sagt, du kan givetvis fråga och kontakta alla möjliga SYV-ar men "bottom line" är ändå att om det är fullt på den utbildning dit du vill byta och står även folk i Reserv, som sökte i tid - så går de "före dig", tyvärr.

    Jag vill också "flagga" lite för följande: man kan lära sig saker även utanför skolan. Det finns Kulturskolor, föreningar, studieförbund och självstudier. Det finns för- och nackdelar i det sättet att lära sig på: fördelen är att man ej behöver tänka på betyg och lär sig vad man vill och när man vill.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA