Frida

    Hejsan! Jag har planer att studera till medicinsk sekreterare och har sökt in till hösten. Jag har främst två frågor som jag är lite fundersam över. Är det bättre att gå högskoleutbildningen i Umeå eller går det lika bra att gå en yrkeshögskola? Om det finns några skillnader i vad man får göra och inte efteråt. Jag undrar också hur möjligheterna att jobba utomlands som medicinsk sekreterare ser ut? Finns den yrkesgruppen även utomlands? Tänker mig främst längre bort än Norge då där jag vet att det finns.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!

    Yrkeshögskoleutbildningar>> som leder till yrket Med.sekreterare eller Våradministratör i Sverige är 2 år långa; Den akademiska utbildningen på Umeå Universitet som du nämner i din fråga är 3 år lång. Universitetsutbildning är inte bara längre, utan den är också mer teoretisk än praktisk och är på Högre nivå. Den leder också till kandidatexamen och man har bredare arbetsmöjligheter, då även budgetansvar och möjlighet att jobba som forskningsassistent >> finns efter den akademiska utbildningen.

    I yrkeshögskoleutbildningar som leder till yrket Med.sekreterare eller Våradministratör, ingår det mycket praktik, minst 25% av tiden på yh-utb är LIA, lärande i arbetet, vilket gör att man får nära kontakt med den svenska arbetsmarknaden. Ofta får man jobb på sin praktikplats.

    Du frågar också om yrke Med.sekreterare utomlands. Det är en intressant fråga men som också är mycket svår att svara på - det finns ju så många olika länder och varje land får själva bestämma om vilka krav de ställer på yrkesutövare. Om huruvida svenska utbildningar till med.sekreterare är gångbara utomlands är också mycket svårt att svara på: å ena sidan är svenska utbildningar kända för sin höga kvalité men å andra sidan är inte sjukvård organiserat på samma sätt i olika länder. Dessutom behöver man ha mycket goda kunskaper i "det aktuella språket", ex. ska man jobba i Brasilien, behöver man kunna portugisiska mycket bra i tal och skrift.

    Allmänt gäller följande: det är oftast bättre att gå utbildning i samma land där man senare vill arbeta.

    För information om arbetsmarknaden i olika länder är det bäst att vända sig till "arbetsförmedlingen" eller dess motsvarighet i det aktuella landet. Inom EU kan man vända sig till en EURES-rådgivare >>>, expert på det aktuella EU-land.

    www.fragasyv.se/dokumentarkiv kan du hitta direkta/snabba länkar till många olika arbetsförmedlingar (eller dess motsvarighet) i olika länder. Kontakta AF eller dess motsvarighet i de länder som intresserar dig.